⇦ MÓDSZERTAN                                                                                               TARTALOM 


Mielőtt hozzákezdenénk, szeretném tisztázni, hogy most megvizsgálunk, kiszámolunk, és kontextusba helyezünk néhány mérőszámot, azonban az adat alapú működésnek ez a feladat csak egy szelete. Egy szervezet akkor válik adat-vezéreltté, ha a vezetői a döntéseiket az adatokból előállított információk alapján hozzák meg. Ez a nehezebb esetben teljes szemlélet / kultúra- váltást jelent, de legalább néhány hónapnyi koncentrált munkát az átalakulás érdekében.

Le kell ültetnünk a tervezőasztalhoz a HReseket, a felsővezetést, és a menedzsment minden szintjét. Megvitatni velük, hogy mik a fontos stratégiai irányok, és arra építeni a mérőszámainkat.  Erről bővebben a Hogyan ne bukjunk el az adatvezéreltté válás útján? posztunkban olvashattok.

Amiről pedig most szó lesz:

Vegyünk egy teljesen képzeletbeli vállalatot, aki munkaerő-hiánnyal, magas fluktuációval küzd, miközben egyre több juttatást ad a dolgozóinak (most vezették be például a rendszeres home-office lehetőségét és a tréningbüdzsét is megemelték). Úgy tűnik, hogy egyre kevesebb a jó jelölt, akit pedig sikerül felvenni, abban sem lehetünk biztosak, hogy marad, hiszen a „jobhopper”-ség ma már nem áll távol senkitől. Új toborzás-támogató eszközöket vásároltak, hogy ne az adminisztrációval teljen a HResek ideje – és egyébként is éljen a digitalizáció – , és a toborzó csapat létszámát is sikerült 2 fővel megemelni az elmúlt fél évben. Folyamatosan költenek minőségi kampányokra és a vezetőket is képzik, hiszen mindenki tudja, hogy „…főnököt hagyunk ott”. Tudják, hogy a legnagyobb probléma mindig a fizetésekkel van, hiszen minden távozó kolléga azt mondja az exit interjún, hogy „több pénzért” vált, ezért újrarendezték a bérsávokat egy külsős cég segítségével, és igazodtak a piaci elvárásokhoz – bár ez igazán nem volt egyszerű. Most pedig az eredményeknek kell következni, mert ennyi kiadás mellett igazán fel kell mutatni valamit.

De mit is várunk eredményként? És honnan fogjuk észrevenni? Mekkora eredmény az eredmény? Tudni fogjuk, hogy megtérült-e a befektetett pénz/idő?

Ahhoz, hogy az eddig bevezetett intézkedések eredményességét számszerűsítsük szükségünk lesz mérőszámokra, elvárt értékekre, és arra, hogy az eredményeinket konkrét üzleti célokhoz kapcsoljuk. Mindemellett hasznos lehet megmérni olyan területeket is, amikre eddig még nem gondoltunk, hátha van javítási / javulási lehetőség , amit még nem vettünk észre.

Hogy mit is fogunk csinálni ebben a 30 napban? Röviden: kialakítjuk az elképzelt cégünk mérőszámait (nem győzőm elégszer hangsúlyozni, hogy ez a munkának csak egy része, és a valóságban ezt sem érdemes egyedül a HR-nek bevállalni!). Hosszabban: olvassátok el a módszertant a következő bejegyzésben.

 


    ⇦ MÓDSZERTAN                                                                                               TARTALOM